Dagens!
Johanna och Frida har jobbat på en frågeblankett om marknadsundersökning.
/ kram från frukostgänget!
Dagens arbete
Vi har även uppdaterat vårat utseende lite på bloggen och en ny header är på gång.
/Jasmine & Emma
Det här är vi!
På denna bloggen kommer vi berätta om arbetet med vårt företag som vi ska "starta" här i Uddevalla.
Detta arbetet gör vi i kursen Smårföretagande B och vi har blivit tilldelade en lokal som vi får göra i princip vad vi vill med.
Vi är en grupp på fyra tjejer som har valt att starta ett sorts frukostcafé som serverar både frukostbuffé och "paket" frukostar i olika stilar, till exempel fransk, engelsk, amerikansk etcetera. Caféet heter helt enkelt Frukost! Här lägger vi även ut vilka erbjudanden som finns med mera.
Och vilka är då vi? Jo vi är som sagt fyra tjejer som går andra året på gymnasiet, två har inriktning handel och två har inriktning turism. Vi går alla i samma klass, HP10A, på Agneberg. Vi heter Frida, Emma, Jasmine och Johanna. Frida och Johanna är 18 år, medan Emma och Jasmine fortfarande är 17. Jasmine bor i Färgelanda, Johanna i Uddevalla och Frida och Emma i Ljungskile. Vi kommer alla skriva här olika gånger men verje inlägg signeras med respektive namn. Hoppas ni besöker vår blogg ofta, den är ju företagets hemsida.
Vecka 11 började vi arbetet ordentligt, vi kom på vad ville ha för typ av företag, vad det skulle heta och vad vår affärsidé är! Vår affärsidé lyder så här:
"Vårt frukostcafé ska erbjuda en bra start på dagen genom en energirik frukost till ett bra pris. Vi vill att alla ska kunna börja dagen på rätt sätt, därför har vi både café och take away för de som missade frukosten hemma."
Välkomna till Frukost!
Repetera frågor
Här är svaren på repeterafrågorna som vi fått ifall vi vill ha ett högre betyg.
1. Vilka är de tre huvudsakliga sätten att skaffa information om marknaden?
Svar: De tre vanligaste sätten att skaffa information om marknaden är genom egen erfarenhet, skrivbordsundersökning och fältundersökning.
2. Vad menas med skrivbordsundersökning?
Svar: Skrivbordsundersökning är när man sammanställer och använder information som redan finns. Det kallas för sekundärdata och kan vara t.ex. gamla undersökningar gjorda av andra företag eller som man gjort själv.
3. Varför gör man urvalsundersökningar?
Svar: Det är ett enklare och billigare sätt att göra marknadsundersökning på då man bara väljer ett visst antal personer istället för att testa alla, var för sig.
4. Vilka fördelar respektive nackdelar finns att använda postal enkät som metod?
Svar: Fördelar är att det är ett billigt sätt att samla in information och enkelt att genomföra.
Nackdelar är att det är mycket bortfall då många väljer att inte svara.
5. Vilka fördelar respektive nackdelar finns att använda personlig intervju som metod?
Svar: Man får fler svar men det är mycket dyrare och tar längre tid.
6. Vilka fördelar respektive nackdelar finns att använda telefonintervju som metod?
Svar: Det är smidigare men det är mindre personer som orkar svara då det är via telefonen, det blir lite samma princip som med telefonförsäljare.
7. Ge exempel på situationer när observationsmetoden är lämplig att använda?
Svar: När man ska möblera en butik och placera ut varor i butik, då kan man observera hur en kund rör sig i butiken. Vart han/hon går först osv.
8. Nämn några företag som genomför marknadsundersökningar för andra företag?
Svar: Detector är ett av företagen som gör marknadsundersökningar för andra företag, även research International (sifo), Gfk, AC Nielsen m.m.
9. Vad är ett representativt urval?
Svar: Det är att intervjupersonerna är typiska (representativt) för målgruppen.
10. Vad menas med bekvämlighetsurval?
Svar: Det är när man går mindre efter säkerheten och tänker inte på vad det kostar.
11. Hur påverkar bortfallet undersökningsresultatet?
Svar: Resultatet kan bli mindre tillförlitligt då alla inte svarar och de som svarar kanske har en annan åsikt än vad resultatet visar.
12. Vad menas med kvalitativa undersökningar?
Svar: Man frågar färre personer mer djupare frågor. Syftet är att de ska få en bättre förståelse för hur kunderna handlar och tänker.
13. Vad menas med öppna frågor?
Svar: Det är inte raka frågor utan mer frågor som inte kräver ett direkt svar.
14. Vad är en attitydfråga?
Svar: En attitydfråga är när man ställer ett jämnt antal svaralternativ, då de måste ta ställning till frågan.
15. Ange några punkter som man bör tänka på vid frågeformuleringen.
Svar: Ställ bara en fråga åt gången. Om det gäller en attitydfråga bör man alltid använda en graderad skala. Ställ inga ledande frågor.
/ Jasmine & Emma