Repetera frågor

Här är svaren på repeterafrågorna som vi fått ifall vi vill ha ett högre betyg.

1.     Vilka är de tre huvudsakliga sätten att skaffa information om marknaden?
Svar: De tre vanligaste sätten att skaffa information om marknaden är genom egen erfarenhet, skrivbordsundersökning och fältundersökning.

2.     Vad menas med skrivbordsundersökning?
Svar: Skrivbordsundersökning är när man sammanställer och använder information som redan finns.  Det kallas för sekundärdata och kan vara t.ex. gamla undersökningar gjorda av andra företag eller som man gjort själv.

3.     Varför gör man urvalsundersökningar?
Svar: Det är ett enklare och billigare sätt att göra marknadsundersökning på då man bara väljer ett visst antal personer istället för att testa alla, var för sig.  

4.     Vilka fördelar respektive nackdelar finns att använda postal enkät som metod?
Svar: Fördelar är att det är ett billigt sätt att samla in information och enkelt att genomföra.
Nackdelar är att det är mycket bortfall då många väljer att inte svara.

5.     Vilka fördelar respektive nackdelar finns att använda personlig intervju som metod?
Svar: Man får fler svar men det är mycket dyrare och tar längre tid.

6.     Vilka fördelar respektive nackdelar finns att använda telefonintervju som metod?
Svar: Det är smidigare men det är mindre personer som orkar svara då det är via telefonen, det blir lite samma princip som med telefonförsäljare.

7.     Ge exempel på situationer när observationsmetoden är lämplig att använda?
Svar: När man ska möblera en butik och placera ut varor i butik, då kan man observera hur en kund rör sig i butiken. Vart han/hon går först osv.

8.     Nämn några företag som genomför marknadsundersökningar för andra företag?
Svar: Detector är ett av företagen som gör marknadsundersökningar för andra företag, även research International (sifo), Gfk, AC Nielsen m.m.

9.     Vad är ett representativt urval?
Svar: Det är att intervjupersonerna är typiska (representativt) för målgruppen.

10. Vad menas med bekvämlighetsurval?
Svar: Det är när man går mindre efter säkerheten och tänker inte på vad det kostar.

11.
Hur påverkar bortfallet undersökningsresultatet?
Svar: Resultatet kan bli mindre tillförlitligt då alla inte svarar och de som svarar kanske har en annan åsikt än vad resultatet visar.


12.
Vad menas med kvalitativa undersökningar?
Svar: Man frågar färre personer mer djupare frågor. Syftet är att de ska få en bättre förståelse för hur kunderna handlar och tänker.


13.
Vad menas med öppna frågor?
Svar: Det är inte raka frågor utan mer frågor som inte kräver ett direkt svar.

14.
Vad är en attitydfråga?
Svar: En attitydfråga är när man ställer ett jämnt antal svaralternativ, då de måste ta ställning till frågan.

15.
Ange några punkter som man bör tänka på vid frågeformuleringen
.
Svar: Ställ bara en fråga åt gången. Om det gäller en attitydfråga bör man alltid använda en graderad skala. Ställ inga ledande frågor.


/ Jasmine & Emma



Kommentarer
Dan Andersson

Det ser riktigt bra ut med gruppens svar på dessa uppgifter !! Svaret på fråga 13 ("Vad menas med öppna frågor? ") skulle jag nog vilja ha det till: "Den intervjuade svarar med egna ord", eller något liknande. men annars ser era svar bra ut.

2012-03-29 @ 09:55:20


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0