Repetitionsfrågor på Kapitel 16 - Välja rätt media

Hej!
Idag har vi haft en genomgång av kapitel 16, som handlar om att välja rätt media. Här nedanför finns svaren på våra frågor, Emma och Jasmine har svarat på frågorna 1-9 och Frida och Johanna har svarat på frågorna 10-18.

1. Vad menas med målgrupp?
Svar: Målgrupp är den grupp av människor man riktar sig till, t.ex. pensionärer är en typ av målgrupp. 

2. Vad menas med media?
Svar: Det är de kanaler man använder för att överföra ett budskap till en mottagare. 

3. Beskriv en enkel kommunikationsmodell
Svar: Den kan beskrivas som att sändaren (individen,företaget,organisationen osv.) har ett budskap de vill få fram, och med budskapet vill de sedan övertyga mottagarna via media (tv, reklam, tidningar) som sändaren väljer själv, för att överföra budskapet till mottagaren/mottagarna.

4. Vad står de olika bokstäverna för i AIDA-modelen?
Svar: A = Kunden känner till , det vill säga har uppmärksammat företagets erbjudande (attention).
I = Kunden är intresserad av det företaget har att erbjuda, det vill säga produkten motsvarar på något sätt kundens behov (interest).
D  = Kunden anser att företagets produkt och pris är så bra att han i konkurrens med andra produkter önskar att köpa just den (desire).
A = Kunden företar sig verkligen de aktiviteter som krävs för att för att affären ska kunna avslutas. T.ex. söker upp en butik eller kontaktar en försäljare (action).

5. På vilket sätt används AIDA-modellen?
Svar: Det är en bra hjälp i marknadsföringen, man kan ta hjälp av den om man vill tydliggöra syftet med en viss aktivitet t.ex.

6. Ibland lägger man ett S till AIDA-modellen. Vad står S:et för?
Svar: S = Kunden ska helst också bli så nöjd med köpet så den kommer tillbaka och väljer samma leverantör igen. Ett av de viktigaste målen med marknadsföringen är nämligen att skapa återköp (satisfaction). 

7. Hur beräknar man kostnaden för att oinföra en annons?
Svar: Man beräknar hur stor plats annonsen kommer att ta (genom spalter, bredd, längd m.m). En annons som är 144 mm bred och 260 mm hög anger man formatet som 3 spalter x 260 mm. Man måste alltid ange bredden i hela spalter. Man får lägga till produktionskostnader som layoutarbete och bildbramställning m.m.

8. Vad ingår i produktionskostnaden för att utforma en annons?
Svar: Idéarbete, layoutarbete, framtagning av annons- och rubriktextexter (copy), bildframställning och reprokostnader (förberedelse för tryckning).

9. Vilka tre målsättningar bör man ha för en annonslayout?
Svar: Den ska uppmärksammas, vara lättläst och stimulera till köp.

10. Vad är dagspress bra på som reklammedium?
Svar: Man får en bra räckvidd med dagspress, och man kan även få svar från kunderna i t.ex. form av kuponger.

11. Vad är veckopress bra på som reklammedium?
Svar: Eftersom folk köper veckotidningar efter sina intressen når man sin målgrupp bättre än i dagstidningar. Veckotidningar sparas också ofta och läses därmed flera gånger med bra frekvens som följd.

12. Vad är reklampelare bra på som reklammedium?
Svar: Når väldigt många människor. Man kan också begränsa reklamen till en viss area så att man når precis de människor man vill. Genom att det sitter på flera ställen så upprepas budskapet vilket är positivt.

13. Vad är film, TV respektive radio bra på som reklammedium?
Svar: De medierna stimulerar flera sinnen vilket ger en bra genomslagskraft. Man kan välja att köra reklamerna ofta vilket ger en bra frekvens och man kan även begränsa den till en viss tid på dygnet för att nå sin målgrupp.

14. Vad är direktreklam bra på som reklammedium?
Svar: Man kan nå mycket smala målgrupper genom adresserad reklam. Möjligheten finns också att genomföra tester på mindre grupper innan man bestämmer sig för att agera större.

15. Vad är mässor och utställningar bra på som reklammedium?
Svar: Man får en direktkontakt med kunderna, ett bra sätt att skaffa nya affärskontakter. Eftersom mässor ofta är inriktade på en speciell bransch så når man sin målgrupp på ett bra sätt. Man lär också känna sina konkurrenter vilket är väldigt viktigt. Sist men inte minst kan man träffa och vårda gamla kunder.

16. Vad menas med Sales Promotion?
Svar: Det är åtgärder som underlättar försäljningsarbetet. Det kan till exempel vara presentationsmaterial, videor, smakprover, butiksmaterial m.m

17. Vad menas med Public Relations?
Svar: Det betyder att ha en bra relation med allmänheten. Det kan man till exempel få genom bra omdömen i medier eller kanske en redaktionell plats i en tidning vilket ger en bra trovärdighet.

18. Vad menas med sponsring?
Svar: Det betyder att ett företag hjälper en förening eller ett event utan vinstsyfte ekonomiskt mot reklam till exempel en skylt i en idrottsarena eller en annons i programbladet.



Kommentarer
Anonym

Ser bra ut!

2012-05-29 @ 14:36:18
Anonym

Bra jobbet. Bra att ha vid prov, kanske

2012-05-30 @ 09:59:36


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0