Repeterafrågor, kap 17.

1.Vad ska man tänka på för att få ett säljande budskap?

Svar: För att få ett säljande budskap så ska man väcka uppmärksamhet, nyfikenhet och intresse. Budskapet ska informera och förändra attityder. Man kan också tänka på att anpassa budskapet till sin målgrupp.

2.Vilken typ av reklam minns människor?

Svar: De minns den som väcker deras uppmärksamhet, intresse och nyfikenhet. Reklamen ska även skapa ett förtroende hos människorna för då tar de till sig budskapet.

3.Vilken funktion fyller reklamen?

Svar: Reklamen kan uppmärksamma att produkten/företaget finns på marknaden. De kan även uppmärksamma ett speciellt erbjudande.

4.Varför ska man framhålla fördelar och inte egenskaper i reklamen?

Svar: För att kunderna vill veta vad produkten kan göra för dem. De vill veta vad de får ut av produkten, inte vad den har för egenskap.

5.Nämn några grundregler när man skriver reklam?

Svar: Några grundregler är; skriv klart och enkelt, ta inte upp läsarnas tid med oväsentligheter, undvik meningslöst ”reklamspråk”, tala till en läsare i taget och disponera texten rätt.

6.Vilka är de tre stegen vid mediaplaneringen?

Svar: De tre stegen är; det strategiska steget, det taktiska steget och det operativa steget.

7.Nämn några faktorer som man ska tänka på vid direktreklam?

Svar: Vid direktreklam ska man tänka på att reklamen ska uppfattas rätt av de som får den hemskickad. Den ska sticka ut och få kunden att vilja köpa/ha produkten.

8.Vilka olika steg ingår i en reklamkampanj?

Svar: I en reklamkampanj ingår; målgrupp, målsättning, förstå sin målgrupps tankesätt, ha rätt utformning av budskapet och att man väljer rätt media.

9.Vilka reklamtjänster kan man köpa?

Svar: De reklamtjänster man kan köpa är; råd och hjälp från bl.a. från tryckerier och tidningar och tjänster från reklambyråer.



Kommentarer
Dan Andersson

Bra jobbat

2012-05-29 @ 14:37:12
Dan Andersson

Det ser bra ut, tycker jag

2012-05-30 @ 09:57:28


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0